20 november 2009

Kaniner på längden och tvären

Nu så, har tröjorna äntligen blivit sydda. Samma tyg (det egendesignade) och muddar och tråd i naturvitt samt beige. Meningen är att muddarna ska matcha respektive kanin. Den ena kaninen var ju från början naturvit även om den är mer grå efter att ha varit med ett tag.
Den beige halsmudden.

Den naturvita halsmudden. Stickningar gjorda med Coverpron, en nål.


Kikar man noga så ser man en naturvit och en beige fåll. Här valde jag dubbelsömmen på Coverpron.


Tyckte den grå lappen passade bäst till. Jag har ju grå och bruna lappar.




Mönster: Ottobre Creative workshop 301, De bästa T-shirtarna. Ett hopkok av tröjmönster för tajt modell och lös modell. Så ett mellanting kan man säga. Storlek 110 ungefär.
Tråd: Från underbara Bibbi. Kanonservice och bra priser!
Tyg: Egendesignat från Spoonflower.
Mudd: Ohlssons tyger.
Det konstiga var att jag fick justera trådspänningen ganska rejält när jag började sy i det här tyget. Jag hamnade på 7-3-3-3 på overlocken för att få bra sömmar. Sedan mitt i ett av trådbytena så klantade jag till det och drog ur tråden så jag fick trä om den på nytt. Därefter krånglade det jättemycket ända tills jag hade trätt om den tre gånger och ändrat trådspänningen till mer normala 4-3-3-3! Undrar om den var felträdd när den krävde 7 i trådspänning från början?!
Jag brukar bara klippa trådarna och knyta och dra igenom när jag byter färg på tråden eftersom det är betydligt enklare och snabbare än att trä om.

3 kommentarer:

  1. Jag gissar att dessa tröjor blir favoriter :-)
    Fina och roliga tröjor.

    SvaraRadera
  2. Vad fina tröjorna blev! Verkligen välsydda.

    SvaraRadera
  3. Vad häftigt att designa sitt eget tyg. Vad fick du betala för det egentligen och hur gick man tillväga från början till slut?

    SvaraRadera

Jag blir så glad för alla kommentarer!